arrow-left

SOMI App Voorwaarden

Voorwaarden & bepalingen - Consumenten

1. Welkom

Welkom bij de app van Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI of stichting). Maak uw registratie compleet zodat u alle functies van onze app kunt ontdekken.

Bij SOMI willen wij met deze app het voor u mogelijk maken om al uw persoonsgegevens die door anderen worden verzameld voor uw eigen gebruik beschikbaar te maken. Zelf moeten wij daarvoor soms ook uw persoonsgegevens verwerken, bijvoorbeeld wanneer u SOMI de opdracht geeft om in uw naam verzoek tot inzage en/of rectificatie van uw persoonsgegevens te doen bij een derde organisatie via onze app. Raadpleeg de Privacyverklaring op onze website om meer te weten te komen over welke persoonsgegevens wij van u verwerken, voor welke doeleinden en op welke grondslag. Het is voor ons van uiterst belang hier transparant over te zijn.

Wij zijn een non-profit stichting. Met de opbrengsten van deze app willen wij de data-autonomie en privacy beschermen voor alle Europese burgers.

Ons kantoor is gevestigd aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan 88A (1181 TR) te Amstelveen. Ons postadres is: Postbus 59692 (1040 LD) Amsterdam. Wij zijn geregistreerd bij de Kamer van Koophandel Amsterdam onder nummer 66169208.

Op onze stichting en onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.

2. Onze diensten

Met deze app automatiseren wij uw rechten op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in Europa ook bekend onder de naam General Data Protection Regulation (GDPR).

Via de app geeft u ons opdrachten om namens u onder meer de volgende diensten uit te voeren en bij derden namens u en onze stichting de volgende handelingen te verrichten:

Opvragen van Informatie (‘collect’)

Wanneer u ons opdracht geeft om deze dienst uit te voeren, vragen wij bij de gegevensverwerker (een bedrijf of instelling van uw keuze) die mogelijk persoonsgegevens van of over u verzamelt of heeft verzameld, om een kopie van deze gegevens te overhandigen waarna wij deze gegevens uploaden in de app, zodat u er veilig en complete toegang toe hebt.

Opvragen en Controleren (‘collect & investigate’)

Bij deze dienst gaan wij niet alleen na of er gegevens over u werden verzameld, maar ook of deze activiteiten voldoen aan de eisen van de AVG. Bijvoorbeeld of er niet teveel gegevens worden verzameld en of de gegevensverzameling in overeenstemming is met het gepubliceerde privacyreglement van de gegevensverwerker.

Wanneer er hier van ‘uw gegevens’ wordt gesproken kunt u dit ook lezen als de gegevens van bijvoorbeeld minderjarige kinderen waar u de wettelijke verantwoordelijkheid voor draagt.

Opvragen en Wissen (‘collect & erase’)

Met deze dienst vraagt u bij de gegevensverwerker van uw keuze niet alleen alle gegevens op, maar vragen wij hen dan ook deze gegevens bij henzelf te wissen zodat uw gegevens daar niet langer in de database blijven. Dit kunnen wij doen door uw verwijderingsverzoek van tijd tot tijd te herhalen. U wordt zo exclusief eigenaar van uw eigen persoonsgegevens.

De AVG kent een aantal uitzonderingen op de verplichting om aan zo’n verzoek gehoor te geven. Wanneer de gegevens bijvoorbeeld nodig zijn voor het uitvoeren van een overeenkomst, mogen/moeten ze bewaard blijven. Is dat echter niet het geval, dan zorgen wij ervoor dat deze gegevens ook later niet meer (alsnog) door deze organisatie opgeslagen of bewerkt gaan worden.

Neem deel aan een collectieve actie

Van tijd tot tijd organiseren wij acties die collectief, voor een groep van deelnemers, worden uitgevoerd. Dat kan bijvoorbeeld een verzoek zijn namens een groep van appgebruikers om gegevens te verwijderen bij een onderneming. Maar het kan ook zo zijn dat wij collectief juridische actie ondernemen om uw (AVG-)rechten te beschermen. Daar kunt u dan aan meedoen, al dan niet voor het vorderen van schadevergoeding in geval van AVG-overtredingen. Wij vragen u altijd expliciet toestemming voordat wij mede namens u juridische actie ondernemen.

Wanneer u onze app opent en gebruikt, is dat steeds gratis. Gegevensverwerkers zijn op grond van de wet gehouden om aan uw verzoeken te voldoen en mogen daar in de meeste gevallen ook geen kosten voor in rekening brengen. U kunt op ieder gewenst moment het gebruik beëindigen en uw gegevens ook uit onze systemen laten verwijderen. Alleen wanneer we duidelijk een vergoeding vragen wordt dat anders. In dat geval kunt u via de app bij ons eerst tokens kopen (de ‘HT-tokens’ of ‘HT’ of ‘tokens’) die u kunt inwisselen, om zo gebruik te kunnen maken van onze betaalde diensten. U kunt ook tokens verdienen, bijvoorbeeld door iemand anders gebruiker te maken of door een datalek bij ons te melden.

De hele lijst van functies die tokens kosten of opleveren staat op de site en wordt van tijd tot tijd bijgewerkt.

Wij geloven dat het beter is om duidelijk te maken dat onze arbeidsintensieve diensten niet gratis zijn; onze app en onze dienstverlening en de beveiliging daarvan kosten nu eenmaal geld. ‘Gratis’ dienstverlening is immers meestal een truc waarbij u het product van anderen wordt. Bij onze app bent u de opdrachtgever en klant; uw gegevens zijn en blijven uw bezit en die kunt u gebruiken en beheren zoals u dat wenst.

3. Controle van identiteit

Omdat wij werken op basis van wettelijke rechten van u als consument, en u daarbij ook in rechte kunnen vertegenwoordigen, is het nodig om uw identiteit te controleren en vast te stellen of de juiste persoon instructies aan ons geeft. U wilt immers niet, dat andere toegang kunnen krijgen tot uw beveiligde online omgeving (uw ‘account’) bij SOMI, waarin mogelijk ook veel van uw persoonsgegevens worden opgeslagen.

Op het gebruik van de app en het account zijn ook onze Algemene Voorwaarden (de Voorwaarden) en onze Cookie- en Privacyverklaring (het Reglement) van toepassing. Deze kunt u apart op onze site vinden. Ze worden van tijd tot tijd bijgewerkt en alleen de versie die online staat is geldig.

U kunt bij ons 1 account openen. Daarmee zult u in de toekomst ook instructies kunnen geven en gegevens kunnen opvragen van en namens personen waar u wettelijk vertegenwoordiger van bent. Als wij weten of vermoeden dat u mogelijk toegang hebt tot meer dan 1 account mogen wij al deze accounts (tijdelijk) blokkeren of sluiten. Wanneer wij uw identiteit niet goed kunnen vaststellen, krijgt u geen toegang meer tot persoonsgegevens of overige beveiligde onderdelen van de app of de account(s).

Wij kunnen dan ook op ieder moment om identificatie vragen, vooral bij ongebruikelijk of verdacht gedrag. Wanneer we twijfel blijven houden over de gebruiker of het gebruik van onze systemen, kunnen we uiteindelijk de betrokken account(s) permanent afsluiten.

Gelieve de registratieprocedure naar waarheid in te vullen. Meer informatie over het proces vindt u op onze site en de inleiding van de app. U komt in aanmerking voor het volledig gebruik van de app wanneer:

  • Er persoonsgegevens van of over u worden verwerkt in de Europese Economische Ruimte (EER).
  • U ouder bent dan 18 jaar of wanneer u toestemming hebt gekregen van uw wettelijk vertegenwoordiger wanneer u minderjarig bent.
  • U de registratieprocedure naar waarheid heeft doorlopen en ons alle gevraagde informatie (inclusief documentatie en elektronische handtekening) heeft verstrekt.
  • U de app en het account alleen gebruikt voor uzelf en/of de personen waar u wettelijk vertegenwoordiger van bent.
  • Wij uw account niet eerder hebben gesloten of geblokkeerd, om welke reden dan ook.

Wij zijn altijd vrij in ons beleid om bepaalde personen of opdrachten niet te accepteren, om welke reden dan ook. Wij zijn niet verplicht om die redenen steeds of helemaal met u te delen, nu of in de toekomst.

Minderjarigen

Bent u nog geen 18 jaar en wilt u een account openen, dan kan dat ook:

Download en installeer onze app en volg het registratieproces. Wij sturen u een bericht met het verzoek om aanvullende gegevens, vooral met het verzoek om aan te geven wie uw ouder of andere wettelijke vertegenwoordiger is.

Als minderjarige is uw wettelijke vertegenwoordiger wettelijk verantwoordelijk voor uw opdrachten en handelingen. Daarom zijn wij verplicht hem of haar om toestemming te vragen voor uw inschrijving. Om goedkeuring te krijgen sturen wij een goedkeuringsverzoek naar uw wettelijke vertegenwoordiger. In sommige gevallen kunnen wij vragen om bewijs dat uw wettelijke vertegenwoordiger u volgens de wet mag vertegenwoordigen.

Toestemming

Door uw registratie goed te keuren, geeft uw vertegenwoordiger u complete toestemming om zelfstandig gebruik te maken van de app, het account en alle bijbehorende dienstenverlening. Wij kunnen in dat geval ook niet instaan voor de gegevens die u als minderjarige dan onder ogen zult kunnen krijgen, omdat dit uitsluitend afhankelijk is van de gegevens die over of van u zijn verzameld door de gegevensverwerker. Uw wettelijke vertegenwoordiger blijft (wettelijk) verantwoordelijk voor uw gebruik van de app en het account en het beheer van uw persoonsgegevens en kan zijn toestemming daarvoor altijd intrekken. Wanneer uw wettelijke vertegenwoordiger zijn toestemming intrekt, eindigt automatisch onze Overeenkomst met u en kunt u niet langer gebruik maken van onze app. Uw wettelijke vertegenwoordiger kan uw account dan altijd overnemen en de opgeslagen gegevens daarin inzien alsof ze van hem-/haarzelf zijn.

We ontwikkelen onze app voortdurend. Dit betekent dat we van tijd tot tijd nieuwe functies kunnen toevoegen, maar ook dat we functies kunnen blokkeren, wijzigen of verwijderen.

4. Gebruik van de app en het account

Vanwege de geldende wet- en regelgeving moeten wij weten wie gebruik maakt van onze diensten. Dit betekent dat wij u moeten identificeren wanneer u uw account opent en dat uw account persoonlijk is, dus dat u deze alleen (voor) (u)zelf gebruikt.

U kunt een ander persoon machtigen om uw account namens u te gebruiken. Dan krijgt die gemachtigde wel toegang tot alle persoonsgegevens die er in uw account zijn opgeslagen alsof het om zijn/haar eigen persoonsgegevens zou gaan. Geef een ander geen toestemming om uw account namens hem-/haarzelf of iemand anders te gebruiken. Vergeet niet dat u verantwoordelijk blijft voor elk (onrechtmatig) gebruik van uw account.

Stop alstublieft het gebruiken van een account voor meerdere personen als:

  • De eigenaar van een gedeeld account niet langer gemachtigd is om iemand anders te vertegenwoordigen;
  • U zelf als accountgebruiker handelingsonbekwaam wordt; of
  • Als de mede-gebruiker van het account is overleden.

U bent en blijft helemaal zelf verantwoordelijk voor het gebruik van een geschikte smartphone en internetverbinding en voor het steeds goed blijven gebruiken van onze diensten met uw beveiligingsgegevens daarbij (vooral uw inlognaam en wachtwoord en identificatie via uw telefoon). Het gebruik van hardware, software of diensten van derden is en blijft uw eigen keuze en risico.

Gebruik de app en het account zo, dat u daarmee anderen niet beledigt of kwetst, of inbreuk maakt op hun rechten of op hun gebruik van de app en het account.

5. Opdrachten aan SOMI

Algemeen

Wij voeren alleen opdrachten uit nadat u ons via onze app uw akkoord heeft gegeven en wij daarmee het recht hebben die opdracht voor u uit te voeren. Om een opdracht te geven, logt u in op de app of in uw account en drukt u op de goedkeuringsknop. Om veiligheidsredenen zullen wij u dan soms vragen om uw goedkeuring met een extra handeling te bevestigen, bijvoorbeeld door het invoeren van een verificatiecode.

Heeft u ons eenmaal een opdracht gegeven, dan wordt deze direct doorgestuurd. U kunt deze dus niet meer terughalen of corrigeren. Mogelijk wordt dat in de toekomst wel mogelijk met de verdere uitbreiding van onze functionaliteiten. U bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het controleren of uw opdracht aan ons correct is voordat u deze verstuurt.

Met de SOMI-app en account kunt u tokens kopen om van onze diensten gebruik te maken. De prijs voor deze tokens kan verschillen van tijd tot tijd.

DPE Database

WWij houden een database bij van gegevensverwerkers (‘Data Processing Entities’ of DPE’s) die in Europa (de EER) zijn gevestigd of daar activiteiten in ontwikkelen. Deze database wordt bijgewerkt met gegevens uit openbare bronnen en op opgave van onze app gebruikers, die met die opgaven ook weer tokens kunnen verdienen. U kunt zelf ook gegevensverwerkers invoeren om daar vervolgens via onze app gegevens bij op te vragen.

Soms zijn wij genoodzaakt een verzoek af te wijzen als wij niet de vereiste informatie over de gegevensverwerker ontvangen, zoals bijvoorbeeld de (contact-) gegevens van de verantwoordelijke functionaris gegevensbescherming (de ‘Data Processing Officer’ of ‘DPO’) bij een DPE.

Houd er ook rekening mee dat niet alle organisaties kunnen worden toegevoegd als gegevensverwerkers. De AVG sluit bepaalde groepen gegevensverwerkers uit van het bereik van deze wetgeving, zoals bijvoorbeeld veiligheidsdiensten en een aantal overige verwerkers van uw persoonsgegevens bij de overheid of met taken of werkzaamheden van de overheid.

6. Betalingen voor onze diensten

Via de app en via het account kunt u tokens verdienen of aankopen om daarmee te betalen voor de verschillende diensten die wij voor u uitvoeren. Op de aankopen via onze app zijn ook de voorwaarden van toepassing van de appstore waar u de app van heeft gedownload. Daaronder vallen ook de voorwaarden voor terugbetaling (‘refund’) van betalingen en de terugkoop van tokens.

De appstore dienstverleners hebben overigens nooit toegang tot uw persoonsgegevens, omdat die elders versleuteld worden opgeslagen.

Op grond van de refund voorwaarden van de appstores kunt u uw bestelling altijd binnen 14 dagen annuleren, waarna wij de betaling terugstorten op de rekening van herkomst. Deze regeling geldt ook bij de aankoop van:

  • Abonnementen of bundels van tokens of diensten;
  • Automatische verlenging van diensten of abonnementen.

Wanneer u ons heeft gemachtigd tot het doen van betalingen en een betaling om welke reden dan ook niet doorgaat heeft u altijd ten minste twee weken om de betaling alsnog in orde te brengen voordat wij de dienstverlening om die reden wijzigen.

Wanneer er sprake is van een dienst op proef of proefperiode wordt u altijd vooraf geïnformeerd wanneer die gratis dienst of periode zonder betalingen gaat eindigen. Wanneer u dan wilt verlengen, wordt er altijd vooraf om een betaling gevraagd. U zult dus nooit te maken krijgen met onverwachte kosten of rekeningen.

7. Uw persoonsgegevens beheren

U beheert uw eigen persoonsgegevens in uw eigen account. Het is dan ook uw eigen verantwoordelijkheid om hier verstandig mee om te gaan. In de toekomst willen wij de functionaliteit van onze app en uw account zo uitbreiden, dat u ook een vergoeding kunt vragen aan andere instellingen, ondernemingen of organisaties die uw persoonsgegevens willen gaan gebruiken.

Gebruik alleen uw eigen persoonsgegevens of die van de mensen waar u verantwoordelijkheid voor draagt en onderneem er geen activiteiten mee die kunnen worden beschouwd als misbruik, illegaal of schadelijk voor onze goede naam/reputatie.

Wanneer u uw account niet wilt gebruiken kunt u al uw persoonsgegevens eenvoudig verwijderen uit uw account. Zorg ervoor dat u de app en al uw informatie over uw account verwijdert iedere keer wanneer u permanent van smartphone of apparaat wisselt.

Het gebruik van uw account is gratis en wordt bij de app geleverd. Alleen wanneer u heel veel persoonsgegevens in het account gaat bewaren kunnen wij daar uiteindelijk vergoedingen voor gaan vragen. U kunt er dan altijd voor kiezen om uw gegevens elders te bewaren.

Privacy

FVoor een aantal diensten – bijvoorbeeld voor het controleren van uw ID of voor diensten van derden die via onze app geleverd worden - kunnen wij verplicht worden gegevens over u of over de dienstverlening aan u met hen te delen. Van tijd tot tijd kunnen wij hierover contact met u opnemen via verschillende communicatiekanalen, waaronder e-mail en pushnotificaties in de app. Dit kan inhouden dat wij u ook marketingberichten sturen. Voor deze specifieke direct-marketingactiviteiten die onder de e-privacy verordening en de Nederlandse Telecommunicatiewet vallen, baseren wij onze grondslag op het verkrijgen van uw vrije en uitdrukkelijke toestemming voordat we dergelijke activiteiten ondernemen, zoals gerichte advertenties, e-mails, sms-berichten, WhatsApp-berichten en telefoontjes. U heeft voor deze specifieke activiteiten de mogelijkheid om uw toestemming te geven en ook weer op elk moment in te trekken. Raadpleeg de Privacyverklaring op onze website voor meer informatie.

Wijzigingen en beëindiging

WWij kunnen het gebruik van uw account blokkeren, beperken, opschorten of beëindigen wanneer u uw overeenkomsten met ons of andere relevante overeenkomsten schendt. Daarbij hanteren wij normen voor een redelijk gebruik die van tijd tot tijd kunnen veranderen.

Let op, wij kunnen besluiten om onze relatie met u te beëindigen wanneer we merken dat u in strijd handelt met ons ‘fair use’ beleid. We kunnen dit op elk moment doen, zelfs als we uw gedrag in eerste instantie hebben toegestaan of er in eerste instantie niet naar hebben gehandeld.

In sommige gevallen kunnen wij op de rem trappen en een opdracht vanwege het beheer van uw persoonsgegevens weigeren. Wij zullen dit onder andere doen wanneer:

  • Uw opdracht onvolledig of onduidelijk is;
  • Er een vermoeden is van fraude, misbruik of andere onregelmatigheden;
  • De wet of een rechterlijk bevel ons verbiedt de opdracht uit te voeren;
  • Een ontvanger van persoonsgegevens niet AVG-compliant is of buiten de EER is gevestigd; of
  • Wanneer u uw afspraken met ons niet nakomt.

Waar mogelijk zullen wij u op de hoogte brengen van het niet uitvoeren van opdrachten en de reden daarvoor.

Stuur ons een bericht via de chatfunctie in de app of mail naar welcome@somi.nl wanneer een van de bovenstaande gevallen zich heeft voorgedaan. Wij zullen doorgaan met het uitvoeren van alle opdrachten die wij van u ontvangen totdat wij een dergelijke melding hebben ontvangen en verwerkt.

8. Informatie

Om ons in staat te stellen te voldoen aan de toepasselijke wet- en regelgeving en om onze diensten aan u te kunnen verlenen, hebben wij van tijd tot tijd mogelijk informatie van u nodig. Wij verzoeken u ons alle informatie te verstrekken waar wij om vragen en ons altijd volledige en nauwkeurige informatie te verschaffen. Is er iets in uw persoonlijke leven veranderd (u bent bijvoorbeeld verhuisd): het blijft altijd uw verantwoordelijkheid om ons dat dan zo snel mogelijk te laten weten.

Wij zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen wanneer u ons onvolledige of onjuiste informatie hebt verstrekt, of wanneer u ons niet op de hoogte heeft gehouden.

U kunt ons op de hoogte houden via de app of het account of per e-mail. Het gebruik van de chat is daar niet geschikt voor. Wij zullen geen gebruik maken van briefpost om contact met u op te nemen. Ook verstrekken wij geen gegevens van of aan u via WhatsApp of telefoon. Weet u niet zeker of een bericht echt door ons is verzonden of heeft u een mailbericht van ons niet ontvangen? Breng ons dan via de chat zo spoedig mogelijk daarvan op de hoogte.

9. Veiligheid

Als onderdeel van onze due diligence zijn wij ook ten opzichte van de gegevensverwerkers waar wij mee samenwerken verplicht om ongebruikelijk (transactie)gedrag te onderzoeken. U bent verplicht mee te werken aan deze onderzoeken en wij verwachten van u dat u ons alle relevante informatie verstrekt die wij nodig hebben. Een weigering om mee te werken kan uiteindelijk leiden tot het sluiten van uw account.

Om de veiligheid van uw account te waarborgen, zullen wij nooit in staat zijn om:

  • Uw persoonsgegevens in te zien (behalve de persoonsgegevens wij zelf moeten gebruiken voor het aanbieden en gebruiken van onze app en account);
  • Uw beveiligingsinformatie te wijzigen, zoals uw inloggegevens, verificatiemethode en/of machtigingen.

Kijk regelmatig op onze app, zeker bij het ontvangen van pushnotificaties, voor belangrijke berichten van ons met betrekking tot informatie die wij van u nodig hebben of over uw account en veiligheid. Controleer regelmatig (minstens eenmaal per twee weken) de overzichten op uw account. Laat het ons weten via de chat als u een fout of onregelmatigheid opmerkt. Wij kunnen daar ook tokens voor toekennen wanneer onze dienstverlening erdoor kan worden verbeterd.

Wij zijn gemachtigd om vergissingen of fouten zonder uw toestemming te herstellen en kunnen onjuiste opdrachten of handelingen terugdraaien. Wij zijn ook gemachtigd om handelingen terug te draaien die het gevolg zijn van opdrachten die door onbevoegde personen of personen zonder handelingsbevoegdheid zijn gegeven.

10. Algemene veiligheid

Wij verzoeken u dringend om steeds alle nodige maatregelen te nemen om ongeoorloofde toegang/gebruik van uw account en app en persoonsgegevens die u daarmee verzamelt, te voorkomen. Om u te helpen om uw gebruik van onze diensten veilig te houden, hebben we een aantal veiligheidsrichtlijnen opgesteld die altijd gevolg moeten worden. Hieronder staan de belangrijkste:

  • Houd inlogcodes en andere beveiligingsfuncties strikt voor uzelf, deel ze met niemand anders en gebruik ze nooit ergens anders dan in onze officiële apps of in onze officiële web interface/account;
  • Zorg ervoor dat uw betaalinstrumenten voor het aanschaffen van tokens niet gebruikt worden door iemand anders dan uzelf;
  • Zorg ervoor dat al uw apparaten goed beveiligd zijn;
  • Gebruik de nieuwste versies van onze app en houd het besturingssysteem van de computer die u gebruikt schoon (geen illegale software) en up-to-date;
  • Wanneer u de app of uw account in een openbare ruimte gebruikt, kijk dan over uw schouder om er zeker van te zijn dat onbevoegden niet meekijken;
  • Controleer uw account minstens om de twee weken;
  • Informeer u over veel voorkomende (online) oplichtingspraktijken, zoals phishing;
  • Meld onregelmatigheden altijd onmiddellijk aan ons en volg in dat geval ook onze eventueel daaropvolgende instructies op.

Wij zullen u nooit via telefoon, e-mail of Whatsapp om uw inlogcodes of andere beveiligingsgegevens vragen. Als u communicatie van of over ons ontvangt die u niet vertrouwt, neem dan contact met ons op via de chat. Als u communicatie ontvangt van een telefoonnummer of e-mailadres dat niet op onze site staat, maar waarvan de gebruiker beweert van ons afkomstig te zijn, klik dan niet op links en verstrek geen persoonlijke informatie of uw app gegevens via dergelijke links en meld dit onmiddellijk aan ons.

Wees u bewust van phishing. Klik niet op links die u niet herkent en voer nooit uw gegevens in op websites waar u niet bekend mee bent.

11. Zorgplicht

Algemeen

IIn uw eigen belang en dat van anderen verwachten wij dat u onze producten en diensten met zorg gebruikt en u onthoudt van misbruik. Onder misbruik verstaan wij illegale handelingen, het schenden van deze Consumentenvoorwaarden, onze Algemene Voorwaarden en Cookie- en Privacyverklaring, en alle handelingen die SOMI (met de activiteiten, doelstellingen en plannen of ambities van SOMI), de deelnemers aan onze acties of de gegevensverwerkers waar wij mee samenwerken op enigerlei wijze zouden kunnen schaden.

Uw zorgplicht houdt daarom onder meer het volgende in:

  • Geef volledige en nauwkeurige persoonlijke informatie en zorg ervoor dat deze informatie up-to-date blijft;
  • Controleer uw account regelmatig en stel ons onmiddellijk op de hoogte als u iets ongewoons tegenkomt of wanneer u andere problemen ondervindt;
  • Volg de beveiligingsrichtlijnen en gebruik uw gezonde verstand bij het gebruik van uw account, de app, de chatfunctie of een andere dienst of product van SOMI.

App

Onze app is bedoeld voor normaal individueel en collectief gebruik van onze AVG- en juridische diensten, dus we verwachten dat u de app alleen voor dat doel gebruikt. Als non-profit stichting voor collectieve actie en naleving van wetgeving zijn wij verplicht om het gebruik van uw app en uw account te controleren. Als het gebruik van onze faciliteiten niet in overeenstemming is met het beoogde doel en wij besluiten dat dit buiten onze risicobereidheid valt, kunnen wij besluiten uw account (onmiddellijk) te sluiten zonder enige aansprakelijkheid of verplichting voor ons.

Account

Onze account/webapplicatie is ook alleen bedoeld voor normaal gebruik. Ga er voorzichtig mee om. Het is uw verantwoordelijkheid om onze applicatie en uw account veilig te gebruiken. Zorg ervoor dat wanneer u uw account in een openbare ruimte gebruikt, anderen uw scherm niet kunnen zien of opnemen wanneer u bijvoorbeeld aan het inloggen bent. Controleer ook de URL voordat u uw inloggegevens invoert om er zeker van te zijn dat het onze beveiligde website is. Wij adviseren u om geen openbare apparaten te gebruiken om in te loggen op uw SOMI-account. Wanneer u dit toch doet, zorg er dan voor dat u uitlogt uit uw account en sluit alle gerelateerde browservensters en tabbladen die actief waren terwijl u de app of het account gebruikte.

12. Leveranciers

Wij werken met verschillende softwareleveranciers en samenwerkingspartners voor het verzorgen van AVG- en juridische diensten en de beveiliging daarvan. Wij gaan zorgvuldig te werk bij het selecteren van deze partijen en controleren o.a. of een dergelijke partij ook volledig AVG-compliant is en dat ook in de toekomst kan blijven.

Wij kunnen bepaalde diensten van onszelf of van derden tijdelijk stopzetten, bijvoorbeeld voor controle of onderhoud. Wij kunnen dit doen zonder dat u ons daarvoor aansprakelijkheid kunt stellen. U kunt ook niet eisen dat wij de dienstverlening op een bepaald moment weer beginnen aan te bieden.

13. Overlijden

Wij verzoeken u ons zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen van het overlijden van een SOMI-app gebruiker die u kent. Wij zullen onmiddellijk stoppen met het uitvoeren van eventueel nog lopende opdrachten voor het wissen van informatie zodra wij op de hoogte zijn gebracht, tenzij wij de uitvoering van een opdracht redelijkerwijs niet kunnen voorkomen.

Om de privacy van onze gebruikers te waarborgen, kunnen wij geen informatie verstrekken over (rechts)handelingen en transacties die hebben plaatsgevonden voordat de gebruiker is overleden.

14. Beëindiging

Als gebruiker kunt u de dienstverlening opzeggen via de keuzes in het menu van de SOMI-app. Wij zullen dan eerst uw identiteit en opzegging controleren om er zeker van te zijn dat de juiste persoon de bedoelde opzegging doet. Na opzegging eindigt de dienstverlening binnen drie werkdagen en een eventueel tegoed in tokens gaat teniet. Alle in-app aankopen worden gefactureerd via het systeem voor aankopen vanuit apps van de App Store of het factureringssysteem van Google Play. Voor meer informatie, raadpleeg hun beleid met betrekking tot hun betaaldiensten.

U blijft een gebruiker van diensten zolang u wilt of totdat wij besluiten om afscheid van u te nemen. In sommige gevallen kan het zijn dat wij de Overeenkomst van onze kant willen beëindigen. Bijvoorbeeld in het geval wij in de toekomst zouden stoppen met het aanbieden van een bepaalde dienst of functionaliteit. Wij kunnen zo’n dienst dan opzeggen met een opzegtermijn van twee maanden.

In sommige situaties kunnen wij uw toegang tot onze app per direct willen blokkeren en/of de Overeenkomst willen beëindigen. Wij kunnen dit onder meer doen wanneer:

  • U zich niet houdt aan deze Consumentenvoorwaarden en de daarin genoemde documenten;
  • Wij daartoe wettelijk verplicht zijn;
  • U insolvent wordt, wij vermoeden dat u insolvent wordt of wanneer u deel uitmaakt van een insolventieprocedure;
  • U niet (langer) bevoegd bent om uw account zelfstandig te beheren, bijvoorbeeld wanneer u wettelijk onbekwaam bent verklaard, onder bewind staat, of wanneer u om een andere reden niet langer wettelijk bevoegd bent om te handelen;
  • U overlijdt;
  • U ons onjuiste informatie heeft verstrekt, ons niet op de hoogte heeft gehouden of wanneer u niet heeft meegewerkt aan onze onderzoeken waarbij u betrokken bent;
  • Wij weten of vermoeden dat u onze diensten gebruikt (of heeft gebruikt) voor commerciële, religieuze of politieke diensten van derden, frauduleuze of illegale activiteiten, belastingontduiking, activiteiten die in strijd zijn met de openbare orde en/of goede zeden of enig ander misbruik;
  • We redenen hebben om aan te nemen dat u iemand anders toegang heeft gegeven tot uw account en dat heeft laten gebruiken;
  • U in strijd handelt met een overeenkomst die u met ons heeft; of
  • Ons onderzoek heeft uitgewezen dat ons risicoprofiel in verband met uw doen of (na-)laten is veranderd of gaat veranderen.

Wij kunnen onze overeenkomst(en) beëindigen zonder enige aansprakelijkheid of verplichtingen tegenover u. Wanneer een overeenkomst (om welke reden dan ook) dan zo eindigt, zullen alle door ons aan u verleende rechten en licenties onmiddellijk vervallen, en zal uw toegang tot onze app worden geblokkeerd.

15. Disclaimer

Account

Uw account is van u en van u alleen. Dit betekent dat alleen u het mag gebruiken, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. U bent verantwoordelijk voor het veilig houden van uw account en voor alles wat er met uw account gebeurt. Met andere woorden, u bent aansprakelijk voor schade die met uw account wordt veroorzaakt en/of die het gevolg is van het niet naleven van de voorschriften en verplichtingen vanwege het gebruik van uw account en de app van SOMI.

Weet u of vermoedt u dat iemand anders toegang heeft tot uw account, of is u iets vreemds opgevallen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten via de chat. U bent aansprakelijk voor de gevolgen tot het moment dat u contact met ons hebt opgenomen. In geval van misbruik of ongeoorloofd gebruik dient u ook de politie in te lichten of, in het geval van een datalek, de gegevensfunctionaris van een betrokken gegevensverwerkende instelling. Wanneer u frauduleus handelt, bent u aansprakelijk voor alle verliezen op uw account. Als u zonder redelijke zorg handelt en daardoor problemen veroorzaakt, kunt u daarvoor aansprakelijk worden gesteld.

Aansprakelijkheid

Wij zijn niet aansprakelijk voor schade of verlies veroorzaakt door:

  • Onderbrekingen van onze diensten;
  • Het vervullen van onze wettelijke verplichtingen of andere dwingende voorschriften;
  • Het blokkeren van uw account;
  • Abnormale en onvoorziene omstandigheden die boven onze macht gaan.

Wij zijn aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door onze opzet of grove nalatigheid. Onze aansprakelijkheid gaat niet verder dan de directe schade, dus wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor indirecte schade als gederfde winst.

De app en onze diensten

Het downloaden, installeren en gebruiken van onze app is voor uw eigen risico. Wij geven geen garantie voor het functioneren van de app en de juistheid van data of informatie die via onze app of die in accounts wordt verstrekt.

Onze diensten bevatten inhoud van derden. De inhoud daarvan is geheel voor rekening van die derde(n). Het is niet toegestaan om inbreuk te maken op intellectueel eigendom van onze stichting of van derde(n) zonder toestemming van de eigenaar daarmee.

Bewijs

Wij gaan uit van onze eigen administratie om al onze rechten en plichten tegenover u vast te stellen. Wij gebruiken dit ook als bewijs, tenzij u kunt aantonen dat onze administratie fouten bevat.

In onze Algemene Voorwaarden zeggen wij dat wij bepaalde handelingen kunnen, mogen of zullen verrichten in bepaalde situaties of als wij dat nodig vinden, bijvoorbeeld dat wij een account zullen blokkeren wanneer wij fraude vermoeden. Wanneer u onze Algemene Voorwaarden accepteert, geeft u ons toestemming om dit te doen.

16. Gebruik van persoonsgegevens

Als stichting die gericht is op uw persoonlijke veiligheid en data-autonomie willen wij u de vrijheid bieden om uw persoonsgegevens te gebruiken zoals u dat wilt. Maar wij hebben ook een verplichting om misbruik van wettelijke voorschriften te voorkomen. Om het risico van misbruik te beperken vragen wij u te houden aan de volgende ‘fair use’ grenzen:

Onze systemen zijn uitsluitend bedoeld voor normaal dagelijks beheer van uw gegevens en wij vragen u dan ook om uw account niet (hoofdzakelijk, regelmatig of structureel) te gebruiken voor de volgende activiteiten met een hoger risico:

  • Het blokkeren of bemoeilijken van de werkzaamheden van gegevensverwerkers;
  • Gegevens sturen naar hoogrisicolanden of landen waarin niet op een veilige manier met persoonsgegevens wordt omgegaan, in beginsel alle landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER).

Deze lijst van activiteiten is niet uitputtend. Dit betekent dat we uw account ook kunnen beëindigen als we ander afwijkend gedrag op uw account opmerken waarvan we redenen hebben om aan te nemen dat het een hoog risico inhoudt. Wij beoordelen dit van geval tot geval.

17. Overdracht of fusie

Wij, als stichting, zouden in de toekomst onze organisatie of onze dienstverlening op een andere manier kunnen herschikken of overdragen. Als dit gebeurt, kunnen wij onze overeenkomsten (onze rechten en plichten) geheel of gedeeltelijk overdragen aan een andere organisatie.

18. Klachten

Heeft u een klacht of opmerking? Neem dan contact met ons op via de chat waar onze medewerkers u graag verder helpen! Informatie over onze te volgen klachtenprocedure kunt u vinden op onze website.

In geval van een klacht kunt u mogelijk ook contact opnemen met een autoriteit of organisatie in het land waar u woont, zoals in Autoriteit Persoonsgegevens (de ‘Data Protection Authority’ or ‘DPA’). Op verzoek kunnen wij u meer informatie geven over de mogelijkheden.

19. Wijzigingen

In sommige situaties kan het nodig zijn dat wij deze Voorwaarden wijzigen. Zo kan het bijvoorbeeld nodig zijn dat wij regelingen veranderen wanneer wij een nieuwe appfunctionaliteit uitbrengen. Wijzigingen worden van kracht twee maanden nadat ze zijn gepubliceerd via onze site. Wijzigingen die betrekking hebben op een nieuwe functie, of wijzigingen die om juridische redenen moeten worden aangebracht, worden onmiddellijk van kracht. Wanneer u niet akkoord gaat met de gewijzigde Voorwaarden, stop dan met het gebruik van onze diensten en beëindig de Overeenkomst (u heeft dan het recht om deze met onmiddellijke ingang op te zeggen). Door gebruik te blijven maken van onze diensten accepteert u de gewijzigde Voorwaarden.

 20. Taal

Wij zullen altijd met u communiceren in het Nederlands of in het Engels, tenzij anders overeengekomen of wanneer onze app in andere mogelijkheden voorziet. Wij kunnen u vragen om (op uw kosten) documenten te vertalen die niet in het Engels of in een andere door ons goedgekeurde taal zijn opgesteld. De vertaling moet worden gemaakt door iemand die wij goedkeuren.

21. Overige bepalingen

Deze Consumentenvoorwaarden met onze Algemene Voorwaarden en Cookie- en Privacyverklaring zijn van toepassing op uw persoonlijke account, het gebruik van onze app en (voor zover relevant) op alle andere diensten en producten die wij aan u leveren. Elke andere overeenkomst is alleen geldig wanneer wij daarmee uitdrukkelijk en schriftelijk hebben ingestemd.

Uw rechten en verplichtingen onder deze Voorwaarden en de Overeenkomst zijn niet overdraagbaar zonder onze voorafgaande toestemming.

Wij bieden ook onze eigen dienstverlening voor gegevensverwerkende organisaties aan! Kijk voor meer informatie op onze website en app om te zien hoe u daarmee kunt beginnen. Houd er rekening mee dat u voor het gebruik van onze dienstverlening voor gegevensverwerkers, onze afzonderlijke DPE-Voorwaarden accepteert.

Wij hanteren Engelse vertalingen van onze Nederlandse Voorwaarden. Er kunnen kleine verschillen bestaan tussen de Nederlandse en de Engelse versie. In geval van tegenstrijdigheden of verschillen tussen de Engelse en Nederlandse versie gaat de Nederlandse versie boven de Engelse versie. Op verzoek kunnen wij u altijd beide versies toesturen of u kunt deze vinden op onze website.

Waar in deze Voorwaarden een opsomming wordt gegeven, of de begrippen ‘zoals’, ‘onder meer’, ‘onder andere’, ‘waaronder’ of vergelijkbare bewoordingen worden gebruikt, wordt daarmee niet bedoeld het overige uit te sluiten.

Een rechter kan oordelen dat een deel van deze Voorwaarden of de Overeenkomst nietig, ongeldig of onwerkzaam is. In dat geval worden de overige delen niet aangetast en blijven zij van kracht. Anders zouden wij een geheel nieuwe overeenkomst moeten sluiten. Het ongeldige deel zal worden gewijzigd voor zover nodig om de ongeldigheid op te heffen.

De titels en kopjes in deze Voorwaarden hebben geen betekenis. De voorbeelden zijn niet bedoeld om een volledige lijst van functies/toepassingen te geven; er kunnen andere mogelijkheden/toepassingen bestaan.

Wanneer wij een bepaling op een bepaald moment niet afdwingen, betekent dit niet dat wij deze later niet kunnen en zullen afdwingen.

22. Toepasselijk recht

Deze Overeenkomst wordt beheerst en geïnterpreteerd volgens de wetten van Nederland. Toch blijven ook de dwingende wetten inzake consumentenbescherming van het land waar u verblijft geldig/toepasselijk. Alle geschillen, disputen of vorderingen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechtbanken in Amsterdam (Nederland) of door een rechtbank in uw woonplaats.

© Stichting Onderzoek Marktinformatie

Nederlandse versie – Consumenten – Juli 2024